De kracht van YouTube

In 2005 ontstond bij 3 Amerikanen het idee om een website te verzinnen waar mensen hun filmpjes aan de wereld konden tonen. Dit kennen we beter als YouTube. Het eerste filmpje wat we op YouTube konden zien, was een filmpje van een dierentuin bezoek. Nu 12 jaar later, is het uitgegroeid tot 1 van de grootste websites ter wereld en wordt het dagelijks bekeken door miljoenen mensen. Maar is YouTube nog wel die website waar men grappige filmpjes op kan zetten, of is het ondertussen veel meer?

Het antwoord daarop is heel simpel, nee. YouTube is een platform geworden waar nieuw talent ontdekt kan worden, welke heel veel invloed heeft op de maatschappij van tegenwoordig. YouTube is voor vooral jongeren een platform geworden waar ze dagelijks veel tijd aan besteden. Maar wat is dan precies die kracht van YouTube?

Op YouTube zijn ondertussen ontzettend veel genres te vinden. De homevideo’s en videoclips waar -de meeste mensen YouTube van zullen kennen- zijn er nog wel, maar het is allang niet meer de corebusiness van YouTube. En YouTube is daarnaast ook nog eens een enorme bron van werkgelegenheid geworden. De zogeheten YouTubers hebben er vaak een fulltime baan van gemaakt om content te maken voor op YouTube. Door middel van advertentie inkomsten kunnen zij hun brood verdienen. Maar wat maken die creators dan allemaal voor content?

Zoals ik al zei zijn er allerlei verschillende genres op YouTube. Zo heb je de comedy YouTubers die hun publiek vermaken met allerlei sketches. Dit is denk ik toch wel verreweg het grootste genre op YouTube. Een bekend voorbeeld van een comedy kanaal in de internationale scene is het kanaal Smosh. Dit Amerikaanse duo uploaden wekelijks de grappigste filmpjes voor jong en oud. Zij bereiken hier per video miljoenen views mee. Hun kanaal heeft dan ook ruim 22 miljoen abonnees. Dat zijn getallen waar het gemiddelde tv station tegenwoordig jaloers op is.

Maar ook in Nederland is er in het comedy segment ontzettend veel te vinden. De bekendste 2 Nederlandse comedy kanalen zijn StukTV en DylanHaegens. StukTV voeren iedere week de gekste opdrachten uit, die door de kijkers ingezonden worden. DylanHaegens heeft iedere week een top 10 lijstje welke hij, samen met zijn team, op een komische manier aan elkaar praat met begeleidende sketches erbij. Deze 2 kanalen krijgen lang niet zo veel weergaven als bijvoorbeeld een Smosh, maar dat is ook logisch vanwege de taal natuurlijk plus dat YouTube nog niet zo erg geaccepteerd wordt als in Amerika.

Verder zijn er talloze gamekanalen te vinden, welke vaak dagelijks video’s maken over bepaalde spellen. Een grote hype die nu al jaren duurt, is het maken van video’s met het spel Minecraft. Ook zijn er heel veel creators die zich op YouTube bezig houden met het maken van muziek, producten beoordelen, het bereiden van maaltijden, make-up tips en lifestyle tips. En dan heb je natuurlijk nog de Vloggers, die hun dagelijkse leven filmen en dat op YouTube zetten. In de media worden alle YouTubers vaak Vloggers genoemd, maar dit is dus een subcategorie en niet de algemene term. Ook hebben enkele Vloggers een slechte naam, waardoor de klassieke media alle YouTubers vaak als brutaal en onverantwoordelijk neerzetten. De grootste Nederlandse Vlogger is Enzo Knol. Maar er zijn er nog veel meer te vinden, ik kijk bijvoorbeeld graag naar Domien Verschuuren -radio-dj bij 3FM- zijn vlogs.

Maar wat voor de YouTubers juist een ontzettend positief punt is, is dat ze heel erg dicht bij hun kijkers staan. Vaak werken YouTubers alleen en daardoor kunnen ze heel veel interactie creëren met hun kijkers, het hoeft immers niet eerst door een hele directie voordat het goedgekeurd kan worden. Ook maken ze content welke vaak erg actueel is, omdat het kort voordat het online komt opgenomen wordt. Bij tv is dit vaak maanden van tevoren. Interactie en actualiteit spelen dus een grote rol in de kracht van YouTube. Ook zijn de meeste YouTubers tussen de 15 en 30, waardoor ze veel dichter bij hun vaak jonge doelgroep staan.

De mooiste ontwikkeling vind ik nog wel dat YouTube en de oude media, zoals tv en nieuwssites, steeds dichter bij elkaar komen te staan. StukTV is tegenwoordig bijvoorbeeld onderdeel van RTL en kunnen daardoor nog betere content creëren, die heel dicht bij de kwaliteit van tv producties komen. Maar ook heeft RTL haar eigen kanaal, Concentrate, waar ze bekende Nederlanders flink aan de tand voelen met hun populaire serie ”Zie ze liegen”. Maar het allermooiste vind ik het nu heel erg populair kanaal #BOOS van BNN. Op dit kanaal gaat Tim Hofman samen met een consument bij bedrijven langs om een klacht voor te leggen en deze vervolgens proberen op te lossen. Dit gaat op een typische BNN manier, zoals we het kennen van tv. Compleet met grappige opmerkingen, rare stunts en kunstige edits. Een aanrader voor kijkers van BNN op tv.

Kort samengevat is YouTube een wereld geworden die steeds meer begint te lijken op de tv industrie. Alleen is er op YouTube nog veel meer een gevoel van saamhorigheid, zo ontstaan er vanuit fandoms van YouTubers allerlei vriendschappen en staan YouTubers vaak heel dicht bij hun fans en hebben ze veel interactie met ze. Ook zijn er niet zulke enorme budgetten, maar dit zorgt denk ik voor veel puurdere content en minder gezeik vanwaar het geld vandaan moet komen. YouTube is echt een plek geworden waar mensen samen komen, geld verdienen en een plaats voor vermaak in allerlei vormen.

One thought on “De kracht van YouTube

Reacties zijn gesloten.